על פי החוק הנוכחי בנושא הוצאת ילדים מביתם .
מס ציתותים מתוך כתבה משנת 2013 מאתר החדשות ועיתון ישראל היום בכתבה איפה הילד איפה הסעד .
"הדבר הכי קל מבחינה משפטית במדינת ישראל הוא להוציא ילדים מהבית ומרשות הוריהם", אומר עו"ד יוסי נקר. "כמחצית מהמקרים שבהם ילדים מוצאים מבתיהם אינם מגיעים כלל לפתחו של בית המשפט, אלא מבוססים רק על הסכמת ההורים, בהתאם לקביעה של ועדות ההחלטה. זה מצמצם עוד יותר את יכולת הפיקוח והבקרה השיפוטית על פקידי הסעד, ולא מאפשר שקיפות.
"פקידי הרווחה פונים להורים ואומרים להם שאם לא יחתמו על הסכמה, הם יפנו לבית המשפט ויעשו את זה בכפייה. ההורים פוחדים מזה - וחותמים. אלה מקרים מסוכנים. אין מי שבודק אותם, אין מי שבוחן שההחלטות הללו היו מבוססות ושלא היו חלופות אחרות. תבינו, חלק מהמשפחות האלו הן המשפחות הכי חלשות במדינה. הם לא מעלים בדעתם לקחת סיוע משפטי.
"גם כשהמקרים מגיעים לבית המשפט, כמעט בכולם ההכרזה על ילד נזקק נעשית כבר בדיון הראשון, אחרי שבית המשפט כבר קרא את תזכיר פקידת הסעד. ההורים בכלל לא מיוצגים, ואין להם אפשרות להגיב או להפריך את מה שכתוב עליהם. כלומר, בלי שנעשה דיון הוכחות, עם עדים ומומחים. זה הזוי. פקידת הסעד בכלל לא נוכחת, וההחלטה על הנזקקוּת לא מנומקת.
"לא מעט הורים מסכימים להכרזת הנזקקות בלי להבין את המשמעויות הקיצוניות שלה. יש בחוק חובה להסביר להורה מהי המשמעות של נזקקות, אבל גם זה לא קורה. הרי אפילו בבית דין לתביעות קטנות יש מקום להוכחות. ופה לא מדובר על תביעה קטנה, אלא על לקיחת ילד מהוריו".
"לפקידי הסעד ניתן כוח גדול ביותר, בלי שיש להם כלים לבדיקת ראיות ולבדיקת מיומנות של הורים לגדל את ילדיהם", קובעת השופטת המחוזית בדימוס חנה בן עמי, שניהלה את בית המשפט לענייני משפחה בירושלים מיום הקמתו ושימשה גם שופטת מחוזית. אין זה מובן מאליו ששופטת לשעבר יוצאת בביקורת פומבית וגלויה כלפי משרד הרווחה ומערכת המשפט.
"בתי המשפט העמוסים רואים בפקידי הסעד כוח מקצועי, שמהווה מעין זרוע ארוכה שלהם, ולכן הם נוטים לקבל את התסקירים שלהם ללא חקירה ובדיקה. גם ידיהם של פקידי הסעד מלאות עבודה, הם נדרשים לכתוב תסקירים רבים, וכשממילא כל מה שנעשה או לא נעשה על ידם אפוף חשאיות, הדרך הקלה היא להכתיב תוצאה בלי שהדברים נבדקו לעומקם. תפקידם של פקידי הסעד, המקבלים את שכרם מהקופה הציבורית, הוא לאסוף את הנתונים ולבדוק את העובדות לאשורן, ללא משוא פנים וללא שיקולים זרים, כדי שבית המשפט יקבל תמונה אמיתית של הממצאים שלהם ויוכל להגיע להכרעה נכונה. לצערי הרב, נתקלתי בלא מעט מקרים שלא כך היה הדבר".
במהלך השנים לא הסתפקה השופטת בן עמי בהבעת ביקורת בפסקי הדין שכתבה, אלא אף פנתה לגורמים רבים במערכת, ובהם נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, נשיא בית המשפט המחוזי ורדי זיילר, והיועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין.
ציתות של ד"ר מילי מאסס "לטעמי, החוקים האלה הרסו את מקצוע העבודה הסוציאלית. פקידי הסעד הפכו להיות אוכפי חוק, והם לא עובדים מתוך האוריינטציה הטיפולית של המקצוע. להגן על ילד זה להגן עליו מהוריו? ילדים כמהים שההורים שלהם יהיו טובים, לכן צריך לסייע להורים להיות טובים יותר, זה יעזור לילד הרבה יותר מאשר אם נרחיק אותו מהם. בהרחקה ממחישים לילד שההורה מסוכן לו, מטילים דופי גדול בהורים, ואת זה קשה עד בלתי אפשרי לשקם מאוחר יותר. יש מקרים שצריך להרחיק ילדים, אני יודעת. אבל צריך לחשוב אלף פעמים. ואני לא חושבת שזה המצב".
ציתות של " האנתרופולוגית פרופ' אסתר הרצוג, המשמשת יו"ר עמותת ע.ל.י.ה לזכויות הורים וילדים, סבורה כי "המצב הולך ומחמיר, זהו מדרון תלול". זה יותר מעשרים שנים שהרצוג מסייעת במאבקים למניעת קריעת ילדים מהוריהם.
"לא הצלחתי בשום אופן להבין את הקלות שבה מוציאים ילדים מהבית. והמערכת אטומה. אני מופתעת בכל פעם מחדש מהממדים שהדבר הזה תופס. עם השנים רק הולכות וגוברות העוצמות והסמכויות של המערכת, מבחינת התקציבים ומבחינת כמות המוסדות וכוח האדם. אם התקציבים האדירים האלה היו באמת הולכים לציבור ולא לניפוח המנגנון, לא היו חייבים להוציא ילדים מהבתים.
"נדרשת פה מערכת אמיתית ומקיפה של טיפול בקהילה, של מסגרות פעילות לילדים, של תמיכה אישית, משפחתית, בית־ספרית. מה שקיים היום הוא אפילו לא התחלה של דבר כזה. יש עדויות לכך שכאשר החזירו ילדים אל הבתים ופעלו בקהילה, התוצאות היו יפות. אלא מה? זו מערכת שלא רוצה לוותר על הכוח, השליטה, התקציבים, המוסדות והתקנים. המערכת לא רוצה לחסל את עצמה במו ידיה, ולכן ילדים ממשיכים להיות מוצאים מבתיהם ולהינתק מהוריהם".
על פי מה החשיפה של מתכנית של יעל צדוק "השעה האזרחית" משנת 2009 , ציתות של גב" פרופסור סלונים נבו לאחר מחקר מעמיק שנמשך יותר מ 20 שנה עם אלפי יוצאי נוער הרווחה שהוצא מביתם .
והיא גילתה הנתון ש משרד הרווחה עי השלוחות שלו עובדי סעד לחוק הנוער טיפול והשגחה או בשם ה מחודש עובדי רווחה לחוק הנוער טיפול והשגחה באמת מתוך הסך של 100% של ילדים ש מוציאים מהבית באישור בית המשפט לנוער הם מצילים באמת רק בין 10 ל 20 % .
המידע שהתברר עי המועצה לשלום הילד שנחשף בכתבה מתוך סדרת כתבות מ 2016 בתכניות של אמנון לוי פנים אמתיות זעקת ילדי הרווחה .
בשנת 2015, חיו בפנימיות ובמשפחות אומנה כ־10,570 ילדים שהוצאו מבתיהם על ידי פקידי סעד לחוק הנוער טיפול והשגחה באישור בית משפט .
ועוד בכתבה מתוך הסדרה במקרים מועטים ילדי רווחה שבגרו מעל גיל 18 פנימיות \ ומוסדות הרווחה ומשפחות אומנה .
לפי ממצאי ועדת סלונים-נבו, ישנם מקרים של אי הקפדה על תקנות העבודה הסוציאלית בעת הכנת תסקיר ואין תבנית אחידה וברורה לכתיבת התסקיר. כתוצאה מכך, לא תמיד ברור על מה מתבססות הטענות והמסקנות המופיעות בתסקיר ואין בו הפרדה ברורה בין עובדות ובין דעות. אין גוף מפקח חיצוני שניתן להגיש לו תלונה על אופן הכנת התסקיר או על התנהלות העו"ס. התלונות מגיעות לשולחנן של העו"ס המחוזית או הארצית, שלעתים קרובות השתתפו בעצמן בתהליך הכנת התסקיר. מטבע הדברים, רוב התלונות נדחות. אין אפשרות של ממש לערער על מסקנות התסקיר לפני שהוא מגיע לידי השופט, שכאמור צפוי לאמץ את המסקנות במלואן. צורת ההתנהלות הזו נותנת לעו"ס לענייני סדרי דין כוח רב וחופש פעולה כמעט בלתי מוגבל, ללא שום פיקוח או בקרה
על פי מבקר המדינה שכתב בדו"ח מ שנת 2017 כמעט 80% מהחוסים בפנימיות הנוער נוטלים כדורים פסיכיאטרים.
תיאור המתווה .
שירותי טיפול ועזרה למניעת הוצאת הילד בסיכון מביתו קודמת לכל
מונע על ידי האמונה ש ילדים בסיכון מבתים קשים כמעט תמיד הכי טוב להם עם ההורים שלהם,
מתווה הדרך הזה מהווה רפורמה ב דרכי המימון לרווחת הילד בסיכון .
כדי לספק שירותים למשפחות לילדים הנמצאים בסיכון .
וכדי למנוע את כניסתם למערכת הרווחה להוצאה חוץ ביתית .
נועדה למנוע מהילדים להיכנס למערכת של הוצאה חוץ ביתית ,לפנימיות ולאומנה .
מאפשר את ההסבה התקציבית למימון של משרד הרווחה עבור שירותי בריאות הנפש,
טיפול וגמילה מסמים ואלכוהול ,
הכשרה בבית למיומנויות הורית למשפחות והילדים.
התיקון גם מבקש לשפר את רווחתם של הילדים שכבר נמצאים באומנה או פנימיות .
על ידי מתן תמריץ למשרד הרווחה להפחית את כמות ההוצאה החוץ ביתית .
חלק 1 - פעילויות למניעה .
תכנית למניעת ההוצאה החוץ ביתית .
התקציב ממשרד האוצר למשרד רווחה לממן את המתן השירותים או את התכניות הבאות .
ילדים בסיכון המועמדים להוצאה חוץ ביתית .
נערות באומנה הורות נוער שכבר בעצמם מחוץ לביתם .
נערות בסיכון אשר בהריון .
הורים או קרובי משפחה של הילדים המוגדרים כאפוטרופוס קבוע או זמני .
עבור השירותים האלה מקבלים את המימון .
• שירותי בריאות הנפש.
• שירותי מניעת השימוש , וגמילות מסמים ואלכוהול.
• תכניות הדרכה מבוססות מיומנות הורית בבית .
מי זכאי לשירותים ?
• ילדים בסיכון המזוהים כמועמדים להוצאה חוץ ביתית ושמזוהים עם תכנית המניעה שבטוח להישאר אותם בביתם או במיקומם עם המשפחה המורחבת עם קבלת שירותים או תכניות .
• ילדים שכבר מחוץ לביתם הריוניות או שהם כבר הורים .
• הורים או אפוטרופוסים מקרבה משפחתית שאצלם נדרשים השירותים כדי למנוע את כניסת הילד לתוך מערכת ההוצאה החוץ ביתית .
משך השירות :
• 12 חודשים מתחילים בזיהוי אסטרטגיית המניעה.
• תכנית מניעה חדשה יכולה להתחיל לאחר 12 חודשים , עבור הורים לילדים בסיכון שזוהו שוב כמועמדים.
דרישות המדינה :
יש לזהות ולתחזק תכנית מניעה כתובה לילד שיישאר בבטחה בביתו או לחיות באופן זמני עם קרובי משפחה, או לחיות לצמיתות עם קרובי משפחה .ולפרט את השירותים או התכניות שיסופקו לילד (לרבות מידע על איך הם יפקחו,יעריכו,יכשירו כוח עבודה וכו .
נערות בסיכון בהריון או בהורות נוער , שכבר באומנה או בפנימיות . תכנית המניעה חייב לרשום את השירותים או תכניות שחייבים להיות מסופקים על או מטעם הנוער כדי להבטיח ש הנוער מוכן או מסוגל להיות הורה בעצמו , ולתאר את אסטרטגיית המניעה עבור כל תינוק שנולד לנוער בהריון
על השירותים להיות מבטיחים ומודעים לטראומה , נתמכים, מתומכים היטב כפי שעוצב על ידי Clearninghouse של קליפורניה מבוססי הראיות עבור רווחת הילד.
יש לדווח על התוצאות עבור אלה המקבלים שירותים ועלויות הקשורות , על משרד הרווחה לתת הנחיות על קריטריונים ,פרקטיקות ושירותים מאושרים מראש.
תמיכה טכנית :
• משרד הרווחה תקים מרכז מידע עבור שיטות מבוססות ראיות.
• משרד הרווחה תספק סיוע טכני לאיסוף נתונים.
תשלומים ממשרד האוצר :
50% מהסכום המושקע עבור שירותי מניעה ותכניות עלויות הדרכה והנהלה הקשורות יקבלו החזר ---------.
לא יהיה ניתן להפנות מימון ממקור שלא מימון להוצאה חוץ ביתית אל תחום ההוצאה החוץ ביתית .
תשלום עבור האפוטרופוס מהמשפחה המורחבת המאושרות .
תכנית תשלומים המבוסס על אפוטרופסות זמנית או קבועה המוגדר כאומנה אצל המשפחה המורחבת המאושרות .
• תכניות ליישום תשלומים עבור אפוטרופסות מקרבה משפחתית מאושרות .
חלק 2 . תמיכה משופרת וביטול מגבלות הזמן עבור איחוד משפחות .
ביטול הגבלת הזמן לאיחוד משפחות של ילדים שכבר מחוץ לביתם . ומתיר לזמן מוגבל למשפחות שירותים כאשר הילד חוזר הביתה .
• מבטל את מגבלת הזמן לאיחוד משפחות בזמן שהילד נמצא באומנה , ומאפשר 15 חודשי שירות ומופעל כאשר הילד חוזר הביתה .
צמצום הביורוקרטיה והעיכובים המיותרים בעת הצבת ילדים בבתים מעיר אחר .
•על משרד הרווחה ליצור מערכת מידע אלקטרונית כלל ארצית עבור עיבוד נתונים על ילדים שמחוץ לביתם באפוטרופסות זמנית או קבוע .
הגדלת המענקים לשפר את רווחתם של משפחות שנפגעו על ידי התמכרות לסמים ואלכוהול .
• סעיף זה מאשר מחדש /את המשך של מענקים למאבק בשימוש בסמים ועוזרת להורים הנגמלים.
• המענקים אלה הם תחרותיים, הן לתכניות מעמותות ללא כוונת רווח , וגם תכניות של המדינה יכולות לקבל
אותם לתכנית שלהם .
חלק 3 - שונות
סקירה ושיפור של תקני הרישוי של אומנה אצל קרובי משפחה .
• על משרד הרווחה לקבוע מודל תקני לרישוי משפחות אומנה או אפוטרופסות זמנית עם קרבה משפחתית .
• משרד הרווחה יצטרכו לדווח ----- אם תקני הרישוי שלהן נמצאים על פי תקן המודל ואם לא , מדוע יש את הסטייה.
פיתוח תכנית כלל ארצית למניעת הזנחה והתעללות בילדים .
• על משרד הרווחה לדווח על צעדים כדי לאסוף מידע מלא ומדויק על מקרי מוות כתוצאה מ טיפול לקוי.
• תיאור של הצעדים שמשרד הרווחה נוקטת כדי לפתח וליישום ברחבי המדינה תכנית למניעת מוות מקיף .
חלק 4. הבטחת הצורך במיקום שאינו במשפחה אומנה .
הגבלת המימון למיקומים שאינם במשפחה המורחבת האומנת .
• לאחר שבועיים, החזר ממשרד האוצר ייעשה רק עבור בתים קבוצתיים אם הילד נמצא ב:
תכנית טיפול מגורים מתאימה,
מיקום המתמחה במתן תיפול טרום לידתי, לאחר לידה או להורים לתומך בנוער,
הילדים שהוצאו מביתם כאשר עוברים גיל 18 יחיו תחת פיקוח בבתים קבוצתיים אבל כעצמאים .
מרכיבי תכנית טיפול למגורים מותאמת:
• צריך להיות מודל לטיפול המבוסס בהבנה על טראומה המיועד לענות על הצרכים של ילדים עם הפרעות רגשיות או התנהגותיות ולהיות מסוגלים ליישם את טיפול שזוהה על ידי ההערכה.
• יש צוות סיעודי וקליני רשום או הוסמך במקום לפי דרישת המודל לטיפול בתכנית.
• עוזר לילד לשמור על קשר עם משפחתו .
• מתעד במסמכים כיצד משולבים בני משפחה בתהליך הטיפול לילד.
• מספק תמיכה וטיפול משפחתי למשך 6 חודשים לאחר חזרה של הילד לביתו .
ההגדרה של משפחת אומנה :
• מקום מורשה או מאושר על ידי המדינה שבה ילד באומנה מתגורר.
• דבק בתקן ההורה הסביר והזהיר.
• מספק טיפול לילד למשך 24 שעות.
• מספק טיפול לא יותר מ 6 ילדים באומנה (יש גמישות כאן:
הורות נוער, אחים, מערכת יחסים משמעותית עם משפחה, אמון משפחה מיוחדת ).
הגדרת פנימיה , ופנימיה טיפולית בילדים.
• פנימיות פרטיים לטיפול בילדים יהיו עד 25 ילדים .
• מורשה על ידי המדינה או מאושר על ידי הסוכנות האחראית על רישוי
• כולל הגדרת מקום שבו בני נוער שעבר מעל גיל 18 שחיים כעצמאים בפיקוח .
הכשרה של שופטי המדינה, עורכי דין , ואנשי משפט אחרים על ההגבלות החדשות .
• תכנית שיפור מתוקנת לבית המשפט , שכלול בו את ההכשרה של ההגבלות החדשות
לשופטים, עורכי דין ואנשים משפטיים אחרים בענייני רווחת ילדים ו במיקומם באומנה זמנית או קבועה .
הערכה ותיעוד של הצורך במקום בטיפול במסגרת מוסמכת למגורים (טממ"ל).
• הערכה צריכה להתבצע תוך 30 יום לאחר השמה ב טממ"ל כדי לקבל את
התשלום הפדרלי על ידי אדם מוסמך (רופא מקצועי מוסמך או מורשה, ש לא יכול להיות עובד של המדינה).
• הערכה תבחן את היתרונות והחסרונות של הילד תוך שימוש בגיל המתאים
המבוסס על ראיות בתוקף להערכה תפקודית כלי שאושר על ידי משרד הרווחה .
לקבוע איזו הגדרה היא הטובה ביותר עבור הילד, באופן אידאלי עם סביבה פחות מגבילה.
לפתח רשימה קצרה וארוכת טווח ספציפית על מצבם הנפשי ההתנהגותי של ילדים לטווח קצר וארוך ספציפיים נפשית והתנהגותית למטרות בריאותם של הילדים .
הצוות הקבוע ומשפחה חייב להתאחד לעבוד יחד עם אדם מוסמך.
• על המדינה לתעד בתיק של הילד את מה שהוחלט , מי היה שם וכו .
• מחסור במשפחות אומנה אינו סיבה מתקבלת על הדעת לקביעה
ש הצרכים של הילד לא ניתנים להיות מסופקים בבית משפחה אומנה.
• בתוך 60 יום לאחר השמה ב - טממ"ל, בית משפט למשפחה או לנוער ישקול
הערכה, לקבוע את המיקום המתאים ביותר של הילד לאשר או
לא לאשר את המיקום, המדינה צריך להוכיח מדוע הילד הוא טממ"ל אם עבור
פרק זמן ממושך.
• אם ההערכה קבעה כי מיקום הילד ב - טממ"ל אינו
ראוי , בית המשפט יפסול את המיקום ושהילד יחזור למשפחתו, במימון זה ניתן להשתמש בזמן שהילד נשאר ב טממ"ל למהלך תקופת המעבר.
• לא ניתן להשתמש במימון לאחר 30 יום של הקביעה .
פרוטוקולים למניעת אבחונים בלתי הולמים.
• קובע פרוטוקולים על מנת לוודא כי לא נעשה אבחונים לא הולמים לשמור על הילד ב טממ"ל או מקומות אחרים שאינם משפחות אומנה.
בדיקות פלילית על הזנחה ו אלימות נגד ילדים למבוגרים העובדים במוסדות לטיפול בילדים ובקבוצות טיפול אחרות.
• דורש בדיקות פליליות עבור מבוגרים העובדים במוסדות לטיפול בילדים .
חלק 5 . תמיכה מתמשכת בשירותי ילדים ומשפחה .
תמיכה ושמירה ב משפחות אומנה לילדים.
•------ להיות מושקע עבור מענקים תחרותיים לגיוס ושימור של משפחות אומנה איכותיות.
הרחבת תכניות לילד ולמשפחה.
• מאשר מחדש את התכנית של סטפני טובס ג 'ונס תכניות שירותי הרווחה לילד,
קידום תכנית המשפחות הבטוחה והיציבה,
תכנית שיפור בית המשפט והתכנית טיפול לאומנה ע,ש ג:ון איץ צאפי .
תכנית שיפורים לטיפול בעצמאות לאחר אומנה של ג 'ון H. Chafee והוראות קשורות.
• מרחיבה את Chaffee כדי לאפשר למשרד רווחה לספק שירותים לבני נוער שבגרו מידי והוצאו מהמערכת בגיל 18 . ומרחיבה את השימוש במימון לחינוך והכשרה עד גיל 26.
• על משרד הרווחה להגיש דו"ח למשרד האוצר על הנוער במעבר , מתוך ממסד הנתונים כדי לדווח על מדדי התוצאה עבור בני נוער שבגרו ו הוצאו ממערכת הרווחה .
חלק 6. - המשך תמריצים למשרד הרווחה לקדם אומנה אפוטרופסות זמנית .
אישור מחדש של תכנית התמריצים לאימוץ ותכניות תמריצים של אפוטרופסות חוקית.
חלק 7. תיקונים טכניים סעיף.
תיקונים טכניים דרישת המדינה כדי לענות על הצרכים ההתפתחותיים של ילדים קטנים.
• מתקן את דרישות המדינה לתכנית כדי לתאר דרכים לצמצם את משך הזמן לקביעות לילדים מתחת לגיל 5 , ומה המדינה עושה כדי לענות על הצרכים ההתפתחותיים של כל הילדים הפגיעים מתחת לגיל 5 .
חלק 8 הבטחת ההשקעה מחדש לחיסכון המדינה הנובעות מגידול בסיוע לאימוץ .
סיוע לעיכוב שלב ב באימוץ. עיכובים בטיפוח חיבורי יישום של סיוע פדרלי לאימוץ ילדים בעלי צרכים מיוחדים. ילדים עם צרכים מיוחדים מתחת לגיל שנתיים יהיו זכאים לסיוע באימוץ אם הם עומדים בדרישות הקיימות.
•מחקר GAO על השקעה מחדש של המדינה על חיסכון הנובע מגידול בסיוע באימוץ.
הנה לינק לקובץ המקורי הלא מתורגם .